Søg i arkiv        
Besøgende lige nu: 104
Logget på lige nu: 0
E-mail
Kodeord
Husk oplysningerne
Opret profil
Tip en ven Del siden med andre Udskriv siden Copyright TraktorTech
 
Ny dansk 22 ton prototype vises for første gang frem

Oprettet 14.12.18 kl. 00:00

Vægtfordelingen er i fokus på Gømas kommende 22 ton gyllevogn, der også skal testes med svanehals i den kommende sæson.

Af John Christensen

Foto: Gøma.
Her et af trækplastrene når Gøma holder åbent hus.
Foto: J. Christensen.
En GG25'er under opbygning. Når GG22 kommer i marken til foråret vil to af vognene få svanehals.

Det er med en hel ny gyllevogn i ærmet, at Gøma i dag fra kl. 10 til 20 holder åbent hus hjemme på matriklen i Viborg.

Gøma udstiller nemlig en helt ny 22 ton gyllevogn med modelbetegnelsen GG22.

Vognen har tre aksler under sin 22 kubikmeter store tank.

To ud af i alt fire prototyper bliver i den kommendde sæson sendt i marken med en svanehals-opbygning.

GG22 kommer til at fokusere på optimal vægtoverføring mellem traktor og vogn såvel i marken som på landevejen. Det lover Karsten Kammer, salgschef og medindehaver af Gøma A/S ved Viborg.

»Vægtoverføringen er hele filosofien bag udviklingen af vognen. Den kommer til at køre med store dæk på de to bagerste aksler og et mindre dæk på den forreste aksel, som reelt set bliver en transport-aksel«, forklarer Karsten Kammer og uddyber:

»På den måde tilgodeser vi færdselsloven på vejen, mens vi ved at hæve den forreste aksel i marken opnår en meget bedre vægtoverføring mellem traktor og vogn, hvilket på visse vogne med tre aksler kan være et problem«.

Spændende område

Salgschefen erkender, at målet for Gøma i første omgang var at gå efter større vogne i forhold til de to nuværende af slagsen på henholdsvis 18 og 25 kubikmeter. Men efterspørgslen fik virksomheden til at ændre kurs.

»Det ville være klart det letteste at lave en 28 kubikmeter vogn. Men markedet er ved at bremse op, og vi oplever i større omfang efterspørgsel efter mindre vogne, hvilket er årsagen til vores nuværende prototype på 22 kubikmeter«.

Og denne størrelse er interessant, mener Karsten Kammer.

»Man kan kombinere vognen med en tre ton fronttank på traktoren som ballast, uden vi ændrer på vægtoverføringen og vægten på selve vognen. Det er selvklart vigtigt, når vi taler om vægtgrænser i forhold til landevejskørsel«, tilføjer han.

Svanehals i test

Til foråret skal to af vognene køre test i normale udgaver. De to andre bliver udstyret med en såkaldt svanehals og skal køre hos Hvornum Maskinstation mellem Viborg og Hobro.

»Vognene skal spændes efter to Claas Xerion-traktorer, og derfor vil vi gerne have dem med svanehals, så vi kan få den bedst mulige vægtfordeling«, fortæller indehaver Poul Højbjerg.




TraktorTech powered by LandbrugsMedierne | traktortech@traktortech.dk | Tlf. (+45) 33 39 47 00