Søg i arkiv        
Besøgende lige nu: 100
Logget på lige nu: 0
E-mail
Kodeord
Husk oplysningerne
Opret profil
Tip en ven Del siden med andre Udskriv siden Copyright TraktorTech
 
Robottraktorer hæmmes af for mange ubekendte

Oprettet 18.01.18 kl. 14:38

Der er stadig ubekendte spørgsmål omkring de selvkørende traktorer, og de relevante myndigheder bør interessere sig mere for det, lød det fra Case IH ekspert under DM&E Vidensdage.

Af Claus Worup

Lars Grønlund, RTK-specialist hos Case IH så gerne, at man får styr på de sidste ubekendte.
Morten S. Foged fra Semler Agro Solution Center.

Ingen tvivler i dag på, at de førerløse traktorer kommer med stormskridt, men producenter som Case IH efterlyser nu, at de relevante myndigheder begynder at interessere sig mere for de adskillige ubekendte, der stadig findes på området.

»Spørgsmålet er ikke, om de kommer eller ikke kommer. De er her allerede«, sagde Morten S. Foged fra Semler Agro Solution Center, da han i dag sammen med RTK-specialist Lars Grønlund fra Case IH tog pulsen på robotterne under DM&E Vidensdage i Bredsten. Han henviste ikke mindst til den 320-hestes John Deere 8R, der i dag for en merpris på omkring 300.000 kr. kan udrustes, så den bliver en selvkørende traktor. Semler Agro Solution Center samarbejder også med andre mærker omkring selvkørende enheder, blandt andet Fendt, ligesom Semler Agro har agenturet på Precision Makers, som har udviklet den lille selvkørende 120-hestes markrobot, GreenBot.

Men man er ikke i mål:

»Vi er nået så langt, at selvkørende traktorer er blevet en accepteret teknologi. Men der er stadig uafklarede punkter omkring sikkerhedsbestemmelser, forsikring, lovgivning, behov for uddannelse og andet«, sagde Lars Grønlund fra Case IH, som under stor bevågenhed i 2016 lancerede en selvkørende Magnum koncepttraktor.

»Jeg kunne godt tænke mig, at eksempelvis Seges ville presse mere på i forhold til de relevante myndigheder, så man kan få afklaret tingene«, tilføjede han.

»Men uanset hvad kommer det til at gå virkelig stærkt de næste fem-ti år. Blandt andet sensorerne er blevet meget billigere, og det samme oplever man jo i bilindustrien«, sagde Lars Grønlund, der også anførte, at der er visse teknologiske beslutninger, der skal tages.

»Det drejer sig om kunstig intelligens og hele afgørelsen omkring op til hvilket niveau, hvor maskinen så at sige selv skal træffe beslutninger. Den skal også vide, hvad den skal gøre i forskellige uforudsete situationer - bare en lille ting, som hvis harven mister en tand« sagde Lars Grønlund.




TraktorTech powered by LandbrugsMedierne | traktortech@traktortech.dk | Tlf. (+45) 33 39 47 00