Søg i arkiv        
Besøgende lige nu: 92
Logget på lige nu: 0
E-mail
Kodeord
Husk oplysningerne
Opret profil
Tip en ven Del siden med andre Udskriv siden Copyright TraktorTech
Her kan du:
  • Diskutere med kolleger fra hele landet
  • Udveksle erfaringer om traktorer og maskiner
  • Få gode råd før du køber nye maskiner
  • Regler for debat

    Indlæg skrevet af NHG190, 01-11-2018 10:23:58
    NH95 Lavt motor olie tryk
    Hej

    Er der nogle der kan komme med nogle gode forslag til hvorfor min NH95 rendegraver fra 1996, har meget lavt olie tryk ved normal drifttemperatur ?

    Bemærk følgende:
    Den har kørt 14.500 timer.
    Den bruger ikke olie.
    Den ryger ikke unødig meget, og intet blå røg.
    Ved lav temperatur kan den sagtens holde trykket.
    Jeg har lige skiftet olie og filter, det gjorde ingen forskel.

    Håber der nogle der kan hjælpe ;)

    På forhånd tak

    Vh. Jon
     
    Indlæg 1    Medlem siden 01-11-18
    Svar skrevet af KK, 04-11-2018 16:27:27
    Efter 14500 t er både din motor og oliepumpe slidt, i mere eller mindre grad, derfor falder trykket når olien bliver varm, og dermed tynd.

    Jeg ville starte med at skifte olietryksføleren, sider på venstre side af blokken, så du ved at den viser rigtigt, og da det er en mekanisk brændstofpumpe så hæv tomgangshastigheden 100-150 rpm.

    Dette gør ikke din motor mindre slidt, med vil sikre et lidt højere olietryk/flow i tomgang.


    14.500 timer er meget for en rendegraver, du må have en seriøs holdning til service/vedligehold.
     
    Indlæg 50    Medlem siden 24-08-07
    Svar skrevet af JH-VEST, 04-11-2018 17:24:08
    Hvad er lav olietryk ?
     
    Indlæg 14    Medlem siden 20-08-17
    Svar skrevet af trekroner, 21-11-2018 12:35:32
    Som KK har skrevet tidligere, er din motor lejer for plejlstang og hovedlejer ved at være slidt op, forstået at spillerummet er blevet større med årene og derfor vil olietrykket falde og især når motoren bliver driftvarm.
    Oliepumpen kan være slidt efter 14500 timer, oliepumpens tolerance er blevet for store mellen tænderne og kan være revet fordi noget af olien på tryksiden lækker tilbage på sugesiden.

    Prøv at montere et olietryks manometer, det viser det aktuelle tryk, olietrykslampen lyser først når trykket er for lavt, så kan du bedre se hvordan trykket er når motoren er kold og når den er varm.
    Diagnosen mht til olietrykket er god indikator for motorens tilstand inden du måske overvejer en større reparation.
    Oliens viskositet ændrer sig normalt ikke ret meget selvom du lige har skiftet motorolien og dette hæver ikke olietrykket, gør ingen forskel.
    Det du skal tænke på at de komponenter henholdvis krumtap, hoved- og plejlstangslejer bliver slidt op på et tidspunkt står tingene til udskiftning / forfald og det vil altid være billigere at reparere inden der sker et havari.

    mvh E.N.
     
    Indlæg 12    Medlem siden 25-06-12

    Deltag i debatten

    For at deltage i debatten, skal du være logget ind. Har du endnu ikke en profil, kan du oprette en ved at klikke her.

     



    TraktorTech powered by LandbrugsMedierne | traktortech@traktortech.dk | Tlf. (+45) 33 39 47 00