Søg i arkiv        
Besøgende lige nu: 123
Logget på lige nu: 0
E-mail
Kodeord
Husk oplysningerne
Opret profil
Tip en ven Del siden med andre Udskriv siden Copyright TraktorTech
Her kan du:
  • Diskutere med kolleger fra hele landet
  • Udveksle erfaringer om traktorer og maskiner
  • Få gode råd før du køber nye maskiner
  • Regler for debat

    Indlæg skrevet af Rønbo, 14-10-2018 17:17:01
    Opslibning af bro på MF7252
    Hej

    Jeg står med problemet om og få en bro slebet op/planslebet da linialerne er blevet runde.

    Da det er en del år siden jeg arbejdede som mekaniker har jeg ikke de store forbindelser i branchen længere.

    Skulle der være nogen her inde der kender et maskinværksted eller et landbrugsmaskinværksted som udføre det?
     
    Indlæg 53    Medlem siden 18-10-14
    Svar skrevet af JH-VEST, 14-10-2018 22:01:27
    En ny skrubskive i vinkelsliberen, og så sliber du bare.
     
    Indlæg 13    Medlem siden 20-08-17
    Svar skrevet af Rønbo, 16-10-2018 14:41:16
    Med tanke på at broen helst skulle holde en radius passende til cylinderen, og være ret over linialerne.
    Så det ikke lige den løsning jeg leder efter, hvilket jeg troede fremgik forholdsvis tydeligt af mit indlæg.

    Det er jo ikke ligefrem en 500 kr løsning jeg leder efter.

    Men okay maskinen er osse serviceret af en større MF forhandler i dk, som har overset samme problem i 2 sæsoner.
     
    Indlæg 53    Medlem siden 18-10-14
    Svar skrevet af JH-VEST, 16-10-2018 16:20:59
    Held og lykke med projektet
     
    Indlæg 13    Medlem siden 20-08-17
    Svar skrevet af Henrik J, 16-10-2018 19:40:41
    undskyld mig lige, men hvad koster en ny?
    MVH Henrik J
     
    Indlæg 1698    Medlem siden 11-11-06
    Svar skrevet af Rønbo, 16-10-2018 21:23:41
    Det har vi ikke spurgt om endnu, men det da muligt at det billigere.
    Det er som sagt en del år siden jeg sidst har lavet en, men der kunne både opretning og slibning sagtens betale sig samlignet med en ny.
     
    Indlæg 53    Medlem siden 18-10-14
    Svar skrevet af Jens P., 17-10-2018 23:32:50
    Hvad er der galt med JH's råd? Er udlært Dronningborg/MF mekaniker, og vi bruger altid ambolt og retskinne til opretning af linealer og derefter skærpning med vinkelsliber. Slib tangentialt på linealerne. Ligeledes fik slaglerne førhen et strøg mellem ribberne af en ny 7" skrubskive for at tage slidgraterne.

    Men hvis du er så krævende Rønbo, kan du så leve med en renoveret? Og hvis du ikke er tilfreds med dit mærkeværksted, tyder det på dårlig kommunikation. Det er jo ikke alle kunder, der vil have bro/cyl renoveret uopfordret.
     
    Indlæg 1020    Medlem siden 26-11-06
    Svar skrevet af JH-VEST, 18-10-2018 08:46:06
    @ Jens P

    Det forstår jeg heller ikke.

    Jeg har de sidste 38 år rettet hundredevis af Claas bro'er op.
    Og de bliver slebet let, så toppen af linealen bliver fladt, aldrig helt skarp igen.
    Der er ingen grund til at slide broen op på værkstedet, gør det i maskinen i stedet for.

    Sådan en operation tager nok et par timer i snit, så det er jo begrænset hvor dyrt det er.
    Men med de åbenbart stillede krav her, så vil jeg nok anbefale at kaste et stort stabel 1000,- kr. sedler efter en forhandler, og få en ny bro til den.
     
    Indlæg 13    Medlem siden 20-08-17
    Svar skrevet af Rønbo, 20-10-2018 12:58:17
    Tja nu der jo forskel på hvad man vil acceptere, og om jeg krævende det kommer nok an på øjenene der ser.
    Men broen er, så vidt jeg kan se, ikke blevet vedligeholdt, og derfor aldrig slebet.
    Hvilket betyder der skal hakkes 2-3 mm af forkanten på hver linial, hvilket jeg vil vurdere at ikke bare lige klares på et par timer, hvis det skal ligne noget.
    Hvis det kun var en smukkesering af linialerne, havde jeg ikke lagt et indlæg.

    Igen så spørg jeg kun efter og man ved hvor det bliver gjort, så jeg kan få nogen priser.

    Med hensyn til kommunikation i forhold til forhandleren, så det ikke min maskine, men en kammerats, og at mekanikerne/værkstedet ikke selv har fortalt ham, den trængte til det, tja i mine øjne så siger det meget om deres evne ud i og vedligeholde en tærsker.
    Da vi kiggede den igennem efter sæsonen fandt vi flere remme som osse skulle have været skiftet inden denne sæson.

    Der jo ikke meget ved og hyre et prof værksted, til og lave en maskine klar til sæsonen, hvis man kan se den ikke er det.
    Jeg er jo så ikke blevet indvolderet i maskinen indtil nu, så hvad der er blevet lavet før, har jeg ikke været indblandet i.
    Så jeg er nok så krævende at jeg mener tingene skal være i orden, det er jo meningen at et eftersyn, skal gøre så maskinen skal kunne klare en sæson uden problemer, i stedet for at stå og skrue midt i de få høste dage der er.
    Så en ny opslibet bro vil være lige så fin som en ny, hvis eller det er lavet ordentlig, der er jo andet i det end at linialerne er tangente, de skal jo osse have “samme” radius, duer jo ikke hvis de to bagerste er 1-2 mm lavere end de andre.
     
    Indlæg 53    Medlem siden 18-10-14
    Svar skrevet af Henrik J, 20-10-2018 20:24:40
    Rønbo du modsiger dig selv.

    Du siger der sidder flere remme på maskinen efter sæsonen der skulle have været skiftet inden. Nu har de holdt høsten igennem, hvorfor skulle de så være skiftet inden.

    Angående om broen trænger til at blive renoveret eller ej, må det da komme an på en dialog mellem ejer/chauffør og mekanikeren. Jeg vil sige til mekanikeren, den dag hvor maskinen får problemer med at hasse vinterbyg af, for så er det tegn på slidt bro eller slagder.

    MVH Henrik J
     
    Indlæg 1698    Medlem siden 11-11-06
    Svar skrevet af Rønbo, 22-10-2018 08:30:47
    Der da intet modsigende i hvad jeg skriver, hvis en rem er vraget og revnet, ville du så selv sige pyt, den kan sagtens køre en sæson mere?
    Især når remmen ikke lige er en man skifter på 5 min, maskinen skal jo være lavet klar til og kunne køre en hel sæson uden stop, så man er sikker på det, og ikke man måske håber på den kan.
    Det er jo lige netop det der hele humlen i og lave et eftersyn, men okay igen er der jo nok milevidt forskel på hvad man syntes er en klargjort maskine, eller et prof stykke udført arbejde.

    Og at man rent faktisk skal bede sin mekaniker/værksted om at ordne broen fordi maskinen ikke kan tærske rent, igen så er det hele humlen i og lave eftersyn, så maskinen fungere som den skal i gennem næste sæson, man skulle jo helst undgå at nå der til hvor maskinen ikke tærsker rent, pga det arbejde der bliver lavet ved et eftersyn.

    Alt andet er da en fallit erklæring, at mekanikeren ikke har så meget indsigt i maskinen og det at lave eftersyn, at han ikke helt automatisk tjekker hele maskinen igennem.
     
    Indlæg 53    Medlem siden 18-10-14
    Svar skrevet af JH-VEST, 23-10-2018 21:55:57
    Nu har jeg gjort arbejdet for dig, og spurgt hos en af Jyllands største MF forhandlere.

    Og hør nu efter !!

    De sliber broen med vinkelsliberen.
    Jeg gentager.....
    De sliber broen med vinkelsliberen.

    Præcis lige som alle vi andre mejetærsker folk.
    Så hvis det er noget lort, så må der jo en ny bro i maskinen.

    God arbejdslyst.
     
    Indlæg 13    Medlem siden 20-08-17
    Svar skrevet af Rønbo, 24-10-2018 21:40:26
    Tja men SÅ vinkelsliberen jo bare være den rigtige løsning.
    Eller osse så kunne det jo være der var en ny løsning, som selvom man har 38 års erfaring, kunne lære lidt nyt af.

    Så tak indput.
     
    Indlæg 53    Medlem siden 18-10-14
    Svar skrevet af Jens P., 24-10-2018 22:00:40
    I din profil er du 34 Rønbo, hvordan så 38 års erfaring?
     
    Indlæg 1020    Medlem siden 26-11-06
    Teknikeren
    Svar skrevet af Teknikeren, 29-10-2018 02:02:58
    Rønbo - jeg kan ikke svare dig på hvem der kan udføre den slibning du efterspørger - det var egentlig svaret på dit oprindelige spørgsmål - men det er alligevel en interessant diskussion for jeg sidder nu og tænker om du faktisk får mere for en dyr slibning end med en vinkelsliber slibning og er det alternativt ikke en helt ny bro du bør investere i for hvor meget materiale er der egentlig at give af på sådan en bro hvis den skal slibes til perfekthed - næste spørgsmål er så hvor mange ha vil du høste før du igen vil slibe den op til perfekthed
    Jeg bruger selv vinkelsliberen til broen på Deutzen den fik en slibning til sæson 18 sidst den fik slibning var til sæson 13 der er løbet ca 900 ha igennem på de 5 sæsoner, jeg ligger en lineal på broen og tjekker den er lige og så en let slibning, med nye slagler tror jeg ikke at man vil få ret meget mere ved at koste en dyr slibning men det er jo min teori - når du finder frem til et værksted der kan klare sådan en opgave så vil jeg gerne høre hvad sådan en løsning løber op i
    www.toftegaardsjoestrup.dk eller https://www.facebook.com/toftegaardsjoestrup/
     
    Indlæg 86    Medlem siden 02-03-07
    Svar skrevet af Rønbo, 29-10-2018 20:29:19
    Ja det ville have været en del nemmere, hvis der kun var blevet skrevet/svaret på det simple spørgsmål jeg have stilt.
    End spekulationer omkring min holdning til kvalitet, prisen på en ny bro kontra slibning af den ene eller anden slags.

    Hele humlen i problemet ligger i, at maskinen er blevet forsømt, og skulle være slebet op for længe siden, noget som nemt kunne være klaret med vinkelsliberen.

    Men ja der er fundet en løsning hos lokal maskinhandler, en ny uoriginal bro, til 10.000 og slagler til 5000.
    Hvilket dels skyldes slibningen løb op i nærheden af det samme, den eksakte pris kender jeg ikke, da det min makker der har snakket med dem.
    Dels skyldes valget osse at der ville blive slebet ret meget materiale væk pga broens tilstand, og det ville komme for tæt på bro trådene.

    Som en lille side note kan det så bemærkes at en original bro koster 20.000, hvilket så ville have gjort slibning mere en rentabelt, så fremt en uoriginal ikke ville kunne skaffes.
     
    Indlæg 53    Medlem siden 18-10-14

    Deltag i debatten

    For at deltage i debatten, skal du være logget ind. Har du endnu ikke en profil, kan du oprette en ved at klikke her.

     



    TraktorTech powered by LandbrugsMedierne | traktortech@traktortech.dk | Tlf. (+45) 33 39 47 00