Søg i arkiv        
Besøgende lige nu: 121
Logget på lige nu: 0
E-mail
Kodeord
Husk oplysningerne
Opret profil
Tip en ven Del siden med andre Udskriv siden Copyright TraktorTech
Her kan du:
  • Diskutere med kolleger fra hele landet
  • Udveksle erfaringer om traktorer og maskiner
  • Få gode råd før du køber nye maskiner
  • Regler for debat

    Indlæg skrevet af pfpvestergaard@pc.dk, 13-10-2018 17:18:10
    Mf 165 kølevand problem
    mf 165
    hjælp har et problem vdr motor på min mf 165
    den bruger kølevandet ,det kommer ud af ånderøret som damp,topstykke er trykprøvet samt ny toppakning monteret der er ikke vand i motorolien,det er ved at drive mig til vanvid hvor den lægger vandet fra ,det skal siges at den køre fantastisk samt starter fint timetal kun godt 4000 timer er der nogle herinde der har en evt ide mvh poul
     
    Indlæg 9    Medlem siden 13-10-18
    Svar skrevet af Henrik J, 13-10-2018 18:15:46
    Kommer ånderøret oppe fra topdækslet?

    Du må have tryk på kølesystemet, så du kan hvor det kommer ud henne?

    Hvordan ser motorolien ud?
    MVH Henrik J
     
    Indlæg 1698    Medlem siden 11-11-06
    Svar skrevet af pfpvestergaard@pc.dk, 13-10-2018 20:37:17
    motorolie ser fin ud ,ingen vand i denne ånderøret kommer oppe fra topdæksel,
    har taget termostat ud men ingen effekt ,når den bliver varm kommer det som damp ud af afløb fra ånderøret,ser også ud som om tempertur måleren ikke viser den er varm måske det er vandpumpen så der ikke er cirkulation ,men den så ikke defekt ud da jeg monteret denne??samt der er helt ny køler på ,fatter det ikke, ps hvor meget prøvetryk skal jeg evt have og hvorfra
    tak for input

    mvh poul
     
    Indlæg 9    Medlem siden 13-10-18
    Svar skrevet af Henrik J, 13-10-2018 22:24:18
    Du skal have fat i en køletrykprøver.
    sådan et her feks.
    https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/motorvarktoj/kolervarkt oj/kolertrykprovesat-2000020967

    Kan ikke få det til at hænge sammen.
    Hvis den sender kølevæske ud i ånderøret, vil der også være kølevæske i olie, lig med grå/hvis farvet olie.

    tror det du ser i ånderøret, er det sædvanlige underkompression.
    Du har så en utæthed i kølesystemet et eller andet sted som du overser, som sender vand ud i det fri et eller andet sted.
    MVH Henrik J
     
    Indlæg 1698    Medlem siden 11-11-06
    Svar skrevet af pfpvestergaard@pc.dk, 13-10-2018 22:50:17
    takker henrik må så prøve at trykprøve kølesystemet,har tidligere hørt noget om at denne model kan tære bag ved vandpumpe konsol mod blok men må så prøve trykprøve på kølesystem for at finde lækage ps der er ikke noget at se på olien???


    mvh poul
     
    Indlæg 9    Medlem siden 13-10-18
    Svar skrevet af Jens P., 18-10-2018 18:10:01
    Normal arnbejdstryk er 7 psi eller 0.5 bar. Det står på kølerdækslet. Prøv bare med 1- 1,25 bar, det skal køler og slanger ku' holde til. Hvad hvis du løsner bundproppen forsigtigt til yderste gevind efter længere tids stilstand. Er der heller ingen vand der?
     
    Indlæg 1020    Medlem siden 26-11-06
    Svar skrevet af pfpvestergaard@pc.dk, 18-10-2018 20:19:48
    hej jens
    har endnu ikke fået trykprøvet den,men jeg vil stadig mene at der ingen vand er i olien ,kan godt se hvis der kommer vand/damp ud af ånderør burde det løbe ned i bundkaret dermed olie i vand,dette er mig en gåde??? Den bruger først vand når motoren er varm ,derefter kommer der damp ud af ånderøret har skiftet olie ingen vand overhovdet
    mvh poul
     
    Indlæg 9    Medlem siden 13-10-18
    Svar skrevet af Rønbo, 20-10-2018 17:08:39
    Er du sikker på det er vanddamp og ikke olie tåge der kommer ud af ånderøret?
    Og du bare er blevet opmærksom på det efter problemet med kølevand er opstået?

    En mulighed for utæthed kunne være en revne i toppen, ved nikketøjet, som kun lækker når motoren er varm.
    Du kan jo prøve og køre den varm, også tage ventildækslet af, og tjekke efter vand.
     
    Indlæg 53    Medlem siden 18-10-14
    Svar skrevet af pfpvestergaard@pc.dk, 20-10-2018 21:19:05
    hej rønbo det er 100 at det er vand damp der kommer fra ånderøret har sat et glas under og det er helt rent vand der kommer ud ,men det kommer først når motoren er varm ellers kommer der ingen damp/ånde fra røret ,topstykket er trykprøvet uden at der kan konstatere nogen form for revner????
     
    Indlæg 9    Medlem siden 13-10-18
    Svar skrevet af Henrik J, 20-10-2018 21:40:40
    Du skal have en trykprøver på når den er varm og damper.

    Du skriver det er ren vand, er der ikke kølervæske i kølersystemet?
    MVH Henrik J
     
    Indlæg 1698    Medlem siden 11-11-06
    Svar skrevet af pfpvestergaard@pc.dk, 21-10-2018 17:27:49
    johh undskyld vand og kølervæske
    mvh poul
     
    Indlæg 9    Medlem siden 13-10-18
    Svar skrevet af Rønbo, 22-10-2018 08:42:42
    Hvis den gør det når den er varm, så skulle være nok som jeg skriver, og tage ventildæksel af når du har kørt den driftsvarm.
    Kølesystemet bliver automatisk tryksat når vandet udvider sig.

    Selvom en top er trykprøvet, kan det sagten være en mindre revne som kun åbner sig når toppen er driftsvarm.
     
    Indlæg 53    Medlem siden 18-10-14
    Svar skrevet af pfpvestergaard@pc.dk, 22-10-2018 12:16:30
    hej rønbo
    takker
    så må jeg igang igen af med hjelmen og topdæksel ,så kører varm på ,for når der kommer damp den vej må det jo værer fra toppen i sted som du rigtigt siger og se evt revne i toppen et sted når den bliver hott
    mvh poul
     
    Indlæg 9    Medlem siden 13-10-18
    Svar skrevet af h k, 24-10-2018 21:49:14
    ang mf 165 jegved ikke om du har løst problemet ang. damp fra ånderør. derfor kommer jeg med er par bud på fejlfinding,selvom jeg kun er en sølle amatør. jeg tror at vandet koger fordi der er en blokering et sted i systemet.termostaten kunne være oplagt,men den har du afmont. derfor udelukket. så er der kun vandpumpe og køler tilbage som evt. fejlkilder det konstater du nemt ved at føle med hånden på motorblokken når motor er varm (koger] mærk derefter om køler er ligeså varm. hvis ikke, så er der en en blokering et sted. tag kølerdæksel af,[ pas på med skoldning].start motor. hvis der ikke strømmer vand fra motor ind i køler er vand pumpen blokeret. hvis vandet strømmer ind i køler og vælter ovenud er køler stoppet. skriv gerne hvis du får dit problem løst hilsen hk.
    hk
     
    Indlæg 12    Medlem siden 14-07-11
    Svar skrevet af pfpvestergaard@pc.dk, 25-10-2018 16:22:08
    hej hk
    har monteret ny køler så det er nok ikke derfra fejlen er
    termometer viser ikke varme ????
    motoren varm men ikke køleren??
    så det er nok en blokering et sted som du siger evt vandpumpen der er fejl på. takker hk skal nok vende tilbage når jeg har fundet svar på problemet
    mvh poul
     
    Indlæg 9    Medlem siden 13-10-18
    Svar skrevet af en landmand, 28-10-2018 12:46:14
    hej pfp

    måske det er skovlhjul på vandpumpe der er slidt væk ? så den ikke pumper vandet rundt, af med vandpumpe og kik
    kan du evt. se om vandet cirkuler ved og tage kølerdæksel af ?
    eller det er som h k skriver en blokering et sted, du har taget evt. propper ud af studser på køler inden montering

    har hørt om en traktor som fik ny gearkasse og som brændte af efter få timer fordi nymonteret slange i gearkassen ikke fik fjernet endepropperne inden montering så der kom ingen smøring til nogle dele af gearkassen
    surt

    rené
     
    Indlæg 72    Medlem siden 03-02-08
    Svar skrevet af pfpvestergaard@pc.dk, 30-10-2018 16:45:17
    jo der er cirkulation i køleren
     
    Indlæg 9    Medlem siden 13-10-18

    Deltag i debatten

    For at deltage i debatten, skal du være logget ind. Har du endnu ikke en profil, kan du oprette en ved at klikke her.

     



    TraktorTech powered by LandbrugsMedierne | traktortech@traktortech.dk | Tlf. (+45) 33 39 47 00